Skip to content

LAAT ZIEN DAT JE TROTS BENT!

ORGANISEER EEN OPEN DAG

Ben je trots op wat je met je bedrijf neerzet in de metaaltechnologie? Laat het zien! Door een open dag te organiseren, geef je jongeren, ouders, zij-instromers én andere geïnteresseerden een unieke blik achter de schermen. Dit is dé kans om het brede publiek te laten zien hoe het is om in onze sector te werken. 

Een open dag zorgt niet alleen voor positieve aandacht voor je bedrijf, maar draagt ook bij aan het imago van de hele sector. Je inspireert jongeren voor een loopbaan in de metaaltechnologie, versterkt je netwerk en bouwt mee aan een stevige instroom van toekomstig talent.

Je hoeft het niet alleen te doen: Kijk of er collectieve open dagen worden georganiseerd waar je bij aan kunt sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een open dag van het bedrijventerrein waar je gevestigd bent. Daarnaast helpen we je met tips, communicatie en ondersteuning:

Jouw open dag in de schijnwerpers?

Stuur een mailtje naar info@metaaltechnologie.nl met informatie over jouw open dag en wij plaatsen het op de website agenda.

Wat kun je doen om mensen uit te nodigen?

  • Zoek de samenwerking op met andere bedrijven. Sluit je aan bij bestaande open dagen van bijvoorbeeld bedrijventerreinen.
  • Zet je netwerk in. Vraag medewerkers en leveranciers om de open dag kenbaar te maken bij hun netwerk.
  • Plaats een aankondiging van de open dag op je website en in de e-mailhandtekeningen van alle collega’s.
  • Post regelmatig berichten over de open dag op social media. Dit kan via je eigen social media kanalen, maar denk ook aan het plaatsen van berichten op grotere (regionale) accounts of groepen. Ook kun je regionaal betaalde advertenties plaatsen op social media.
  • Stuur een persoonlijke uitnodiging naar leveranciers, familieleden, vrienden en kennissen van medewerkers en andere mensen uit je netwerk. Verstuur deze ongeveer 4 tot 6 weken voor de open dag.
  • Plaats een bericht in de lokale krant. Dit kun je doen door te adverteren. Ook kun je een persbericht sturen naar de redactie. Als je kiest voor het versturen van een persbericht, is het slim om te kijken of je meer kunt vertellen dan alleen het bekend maken van de open dag. Dit maakt het voor de lezer interessant om te lezen en dus voor de krant interessant om te plaatsen. Begin hier ongeveer 3 weken voor de open dag mee.
  • Verspreid posters of flyers op openbare plekken. Denk aan een sportkantine, bibliotheek of school.

Wist je dat je een financiële bijdrage kunt ontvangen voor de organisatie van een open dag?

Met het promotiebudget ondersteunt OOM bedrijven, organisaties en bedrijfsvakscholen in de Metaaltechnologie bij de organisatie van promoactiviteiten in de regio, die bedoeld zijn om de instroom te vergroten. Meer informatie vind je hier.

Tips en tricks voor een geslaagde open dag

Wanneer jongeren je bedrijf binnenstappen, vormen ze razendsnel een indruk. Niet alleen van de techniek, maar vooral van de sfeer, de mensen en de manier waarop er gewerkt wordt. Die eerste indruk blijft hangen en kan het begin zijn van hun interesse in een toekomst in jouw bedrijf. Daarom een aantal tips voor een positieve kennismaking als jongeren je bedrijf bezoeken:

  1. Begeleid je bezoekers
    Een vriendelijke begroeting bij binnenkomst maakt direct verschil. Laat iemand klaarstaan die hen aanspreekt, de weg wijst en kort uitlegt wat ze kunnen verwachten. Zorg voor een programma, zodat bezoekers aan de hand worden genomen en ze niet zelfstandig door het bedrijf lopen.
  2. Laat (jonge) medewerkers aan het woord
    Medewerkers van verschillende afdelingen vertellen zélf wat ze doen en wat ze leuk vinden aan hun werk. Ze kunnen vertellen over hun leerroute, functie en waarom ze dit werk gekozen hebben. Moedig ze aan persoonlijke verhalen en anekdotes te delen. Jongeren luisteren graag naar leeftijdsgenoten of jonge collega’s. 
  3. Duidelijke uitleg zonder vakjargon
    Houd de vaart er in bij presentaties, vermijd vaktaal en ga niet te diep op technische details in.
  4. Zet in op doe-activiteiten
    Door zelf te ontdekken, onthouden vooral jonge bezoekers het best: bijvoorbeeld een proefje uitvoeren, plaatsnemen achter een machine of materialen onderzoeken.
  5. Betrek het complete bedrijf
    Laat niet alleen de productievloer zien, maar ook de afdeling planning, verkoop, kwaliteitscontrole, de directiekamer of de kantine. Zo krijgen bezoekers een compleet beeld van het bedrijf.
  6. Maak de sfeer zichtbaar
    Laat zien dat er plezier is op de werkvloer. Is er ruimte voor grapjes, samenwerking, een praatje aan de koffietafel? Dat wekt vertrouwen en maakt het menselijk. Zorg voor interactie. Stel vragen en geef gelegenheid om zelf vragen te stellen.
  7. Laat trots zien
    Vertel waarom jullie werk bijzonder is – een mooi product, een speciale techniek, een tevreden klant. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk. Geef jongeren het gevoel dat ze hier iets kunnen betekenen. Vertel dat jullie openstaan voor nieuwe mensen en waarom zij belangrijk zijn voor de toekomst van het bedrijf.
  8. Nette indruk achterlaten
    Zorg dat de ruimte netjes, veilig en verzorgd is. Rommelige of onduidelijke (werk)plekken kunnen afschrikken, ook al is het technisch gezien in orde.


    Tip: dit is ook het moment waarop je bezoekers bewust kunt maken van de mogelijkheden binnen je bedrijf. Denk aan het doen van een oproep voor jongeren om te komen werken als bijbaantje of vakantiewerk.

Doe-activiteiten

Het is altijd goed om je bezoekers daadwerkelijk iets te laten doen en/of maken tijdens de open dag. Hiervoor kun je gebruik maken van bestaande activiteiten of een samenwerking aangaan met bijvoorbeeld MetalSkills.  Wat ook goed werkt, is (jonge)bezoekers hun eigen gadget van metaal te laten maken. Concrete voorbeeld activiteiten worden binnenkort op deze website gepubliceerd.