Skip to content

Kwartet! De vierde slagroomtaart overhandigd

03 december 2024

Voor de vierde slagroomtaart aan een lid van de Koninklijke Metaalunie, dat de sectorcampagne “Metaaltechnologie maakt je wereld” op een originele manier via social media deelde, reisde Metaalunievoorzitter Mark Helder naar het Friese Joure. Bij Warnier Precisiemetaal bv overhandigde hij de taart aan algemeen directeur Hilbrand Pierik en Madeleine Pierik, verantwoordelijk voor financiën en HR.

Warnier Precisiemetaal is gespecialiseerd in draai- en freeswerk van diverse metalen en kunststoffen. ‘We zijn al een aantal jaren bezig met automatisering en hebben inmiddels verschillende beladingsrobots en een cobot in gebruik. We automatiseren nu zelfs kleine series door elkaar’, vertelt Madeleine Pierik. ‘Onze klanten zijn onder andere fabrikanten van verpakkingsmachines, de voedingsindustrie, de luxe jachtbouw en bedrijven die zich bezighouden met laboratoriumautomatisering. We bedienen dus een breed scala, wat het werk leuk en afwisselend maakt. Dit zorgt voor stabiliteit en biedt veel diversiteit in de producten die we maken.’

Employer branding

Volgens Pierik sluit de campagne goed aan bij wat het bedrijf al eerder deed in samenwerking met regionale scholen. ‘We hebben deelgenomen aan On Stage, een beroepenevent voor vmbo-leerlingen, en organiseerden rondleidingen voor scholen. Techniek moet onder de aandacht gebracht worden, want onbekend maakt onbemind. Via social media proberen we ook een kijkje in de techniek en ons bedrijf te geven. We laten onze medewerkers aan het woord en tonen hoe wij werken. Dit is een vorm van employer branding. De campagne biedt de mogelijkheid om hierbij aan te sluiten en te laten zien dat we trots zijn op ons werk en de technische sector.’

Beter zichtbaar

Het bedrijf kreeg veel positieve reacties op de deelname aan de sectorcampagne. Pierik: ‘We merkten dat mensen het hadden gezien, ook al reageerden ze niet altijd direct. De reacties zijn overwegend positief. Met een aangepaste versie van de campagne maak je je eigen bedrijf bovendien beter zichtbaar. Wij vinden het belangrijk dat de sector meer zichtbaar wordt en blijft. Dit is op korte termijn van belang voor de instroom van leerlingen in technische opleidingen en de beschikbaarheid van personeel. Op de lange termijn is het cruciaal voor het behoud van de maakindustrie. Nederland is goed in innovaties, maar om die te verwezenlijken, heb je een ondersteunende, innovatieve maakindustrie nodig. We hebben zo’n industrie van hoog niveau in eigen land. Om die te behouden, is het belangrijk om techniek een gezicht te geven en op een frisse manier te presenteren, zeker nu er overal een tekort aan personeel is en we moeten concurreren met andere sectoren.’

Gouden tip

‘Als alle leden van Metaalunie techniek promoten en zichtbaar maken, bereiken we een groot publiek. Je kunt eenvoudig gebruikmaken van het aangeleverde campagnemateriaal of er je eigen versie van maken.’

Doe ook mee!

Om mee te doen aan de campagne is voor alle leden een basistoolkit beschikbaar. Deze bestaat uit een aantal digitale en fysieke middelen, zoals het campagnelogo, de verschillende campagnevideo’s en posters. Scan de QR-code en download of bestel de toolkit!

Winnen

Deel op uw socials hoe u de toolkit inzet, gebruik de hashtag #metaaltechnologiemaaktjewereld en tag @KoninklijkeMetaalunie. Eens per maand wordt door loting een winnaar bepaald. Die krijgt, naast een heerlijke slagroomtaart, een eervolle vermelding in Metaal + Techniek!